top of page
Scratch-workshop.jpg

Tillsammans motarbetar vi kompetensbristen

Sverige står inför en växande brist på teknisk kompetens. Samtidigt upplever många unga att teknik är svårt, tråkigt eller något som inte är till för dem. Det är en utmaning som börjar långt innan gymnasievalet. Därför behövs tidiga och positiva insatser som gör att fler barn och unga, särskilt tjejer och andra underrepresenterade grupper, kan se sig själva inom STEM. Hemkodats koncept bygger på att erbjuda teknik och programmering som en rolig fritidsaktivitet. I samarbete med kommuner, näringsliv och regionala aktörer får deltagarna i tidig ålder på så sätt chans att utforska STEM-ämnen på ett kul och kreativt sätt.


Därför spelar regionen en viktig roll. Tillsammans identifierar vi kompetensbristen och satsar på områden där behoven är som störst. Genom att arbeta regionalt skapar vi större genomslag, stärker den långsiktiga kompetensförsörjningen och får fler barn att se möjligheterna med en teknisk eller naturvetenskaplig utbildning.

Vad kan vi göra tillsammans?

Veckovisa teknikträffar

Våra teknikkurser är ett långsiktigt initiativ för att väcka teknikintresset hos barn och unga i tidig ålder. Under kurserna får deltagarna programmera egna datorspel eftersom det skapar en tydlig motivation för lärande då många barn redan tycker om att spela på fritiden. För att göra det spännande och mer relaterbart leds aktiviteterna av teknik- eller naturintresserade gymnasieungdomar. Ungdomarna får på så sätt en möjlighet till ett meningsfullt extrajobb och en väg in i arbetslivet.


Upplägg

Kurserna sträcker sig över hela läsåret och följer skolornas schema för att se till så att aktiviteterna smidigt integreras i deltagarnas vardag. Det är veckovisa träffar och deltagarna är uppdelade i två grupper om 10-20 vardera. Varje tillfälle är 60 minuter långt och inkluderar både teoretiska- och praktiska övningar, men det ska såklart fortfarande kännas som en rolig fritidsaktivitet.


Under kurserna är fokus på spelprogrammering, men vi ser även till att väva in andra kreativa aktiviteter för att se till att det känns roligt och oförutsägbart. Ibland bjuder vi även in spännande personer som kan inspirera deltagarna för teknikbranschen. Det som är viktigt för oss är att varje kurstillfälle känns givande och roligt för deltagarna. Vi är därför öppna för att ta in förslag och anpassa kurserna efter barnens önskemål. Ju roligare deltagarna har, desto mer lär de sig!


Ålder: 9–12 år

Längd: Ett läsår

Plats: Vanligtvis på skola eller annan lokal i närheten

Gruppstorlek: 10–20 barn per grupp

Ledare: Lokala ungdomar med intresse för teknik och naturvetenskap

Ett meningsfullt lov

Våra teknikläger ger barn möjlighet att under några intensiva och roliga dagar fördjupa sig i programmering och digitalt skapande. Syftet är att omvandla skärmtid från något passivt och isolerande till en aktiv och social upplevelse, speciellt under lovet som för många annars kan kännas händelselöst. Under dagarna får deltagarna programmera, träffa spännande personer från teknikbranschen och utforska den digitala världen. Målet är att skapa ett eget spel tillsammans med våra ledare.


Upplägg

Lägret riktar sig till barn i åldern 9–12 år och pågår vanligtvis från 2 till 10 dagar, men vi är väldigt flexibla beroende på önskemål och förutsättningar. Vårt längsta läger höll på i tre veckor och då hann vi djupdyka i tekniken och skapa massor av digitala kreationer! Vi börjar alltid från grunden och anpassar innehållet efter gruppens nivå, så alla barn är välkomna oavsett tidigare erfarenheter eller förutsättningar. Vi använder spelet Roblox, som fokuserar på digitalt skapande och det nybörjarvänliga programmet Scratch för att koda våra spel. Ett populärt upplägg är därför att köra två olika grupper där den ena fokuserar på kodning och den andra på Roblox.


Oavsett upplägg är fokus alltid på att barnen ska ha kul – för då lär de sig bäst. Även om lägret har ett slut är målet att barnen ska lämna med en känsla av nyfikenhet, självförtroende och vilja att fortsätta utforska tekniken på egen hand långt efter att lägret är över.


Ålder: 9–12 år

Längd: från 2 dagar

Plats: Vanligtvis på skola eller ett företag

Gruppstorlek: 15–25 barn per grupp

Ledare: Lokala ungdomar med intresse för teknik och naturvetenskap

Hur kan ni bidra?

Vi ser att regionen har en viktig roll i att möjliggöra satsningar som stärker den framtida kompetensförsörjningen i större skala. Ni kan bidra på flera nivåer, till exempel genom att undersöka regionala förutsättningar eller identifiera vägar framåt. Dessutom kan ni stötta finansieringen, antingen med egna resurser eller genom att koppla samman Hemkodat med relevanta aktörer.

Hemkodat tar helhetsansvar för det operativa men ni vet bäst vilka aktörer och möjligheter ni har inom regionen och vi kan därför enkelt anpassa vårt arbete efter de lokala förutsättningarna. Tillsammans stärker vi regionens konkurrenskraft.

Kul, men jag vill veta mer!

Vill ni prata om hur vi kan samarbeta? Fyll i formuläret eller släng iväg ett mail till mig på non@hemkodat.se så återkommer jag inom kort!

Non Raagaard

Non Raagaard

Huvudansvarig och koordinator

Skriv till mig

Non Raagaard

Skriv till mig

Non Raagaard

Huvudansvarig och koordinator

bottom of page